-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48414 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در مورد تبعيض قائل شدن بين دختر و پسر از سوي والدين در قرآن اشارهاي نشده است؟

قرآن كريم ميفرمايد: اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَيَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ;(مائده، 8) عدالت كنيد كه به پرهيزگاري نزديكتر است، و از (معصيت) خدا بپرهيزيد، كه خداوند از آن چه انجام ميدهيد، باخبر است.

يكي از مسايل مهم تربيتي و وظايف پدر و مادر، مراعات مساوات و عدالت بين فرزندان است.

پيامبر اكرمدر روايتي ميفرمايد: تقواي الهي داشته باشيد، و بين فرزندانتان به عدالت رفتار كنيد، همان گونه كه دوست داريد به شما نيكي كنند(ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، ج 10، ص 706 ـ 707، مكتب الاعلام الاسلامي.); در روايت ديگري آمده است كه پيامبر اكرممردي را ديد كه يكي از فرزندانش را بوسيد، و ديگري را نبوسيد، پيامبر9 به او ]هشدار داد و[ فرمود: چرا بين فرزندانت با مساوات رفتار نميكني.(ر.ك: وسائل الشيعة، الشيخ حر العاملي، ج 15، ص 204، منشورات مكتبة الاسلامية / اسلام و تربيت، رضا قربانيان، ص 219، نشر حجت.)

بنابراين، اگر پدر يا مادري بين فرزندان خود عدالت و مساوات را رعايت نكند، و اين كار باعث ظلم در حق برخي از فرزندان، و پايمال شدن حق آنان شود، اين كار گناه، و پدر يا مادري كه اين كار را انجام دادهاند مسؤول خواهند بود.

حتي در زمينه بخشش و هديه و پاداش به فرزندان وارد شده چنين ميخوانيم:

1. رسول اكرمفرمود: أنّ لهم عليك من الحقّ أن تعدل بينهم كمأ انّ لك عليهم من الحقّ يبرّوك; حق آنان (فرزندانت) بر تواين است كه ميانشان به عدالت رفتار كني; چنان كه حق تو بر آنان اين است كه به تو نيكي كنند.

2. در روايت ديگر فرمود اعدلوا بين أولادكم في النّحل كما تحبّون أن يعدلوا بينكم في البرّ و اللّطف; ميان فرزندان خود در عطا و بخشش به عدالت رفتار كنيد; هم چنان كه دوست داريد آنان نيز در احترام و محبت، ميان شما عادلانه عمل كنند.(ر.ك: ميزان الحكمه، محمدي ري شهري، كتاب الحث علي العدل بين الاولاد، ج 4، ص 3673، دارالحديث.)

به خصوص در محبت و نيكي به دختر بيشتر سفارش شده است رسول اكرمدر اينباره فرمودهاند: كسي كه بازار ميرود و تحفهاي براي خانوادة خود ميخرد، هم چون كسي است كه ميخواهد به نيازمنداني كمك كند و هنگامي كه ميخواهد تحفه را تقسيم كند، نخست بايد به دختر و بعد به پسران بدهد، چرا كه هر كس دخترش را شاد و مسرور كند، چنان است كه گويي كسي از فرزندان اسماعيل را آزاد كرده باشد.(وسائل الشيعه، شيخ حُرّ عاملي، ج 15، ص 227، نشر مكتبة الاسلامية.)

بار ديگر توصيه ميشود، شما نهايت احترام و محبت به پدر و مادر خود داشته باشيد و رفتار آنان موجب نشود كه شما، از وظيفه خود كوتاهي كنيد. يكي از عوامل سعادت و خوشبختي فرزند در دنيا و آخرت، احسان و محبت به پدر و مادر كسب رضايت آنان است. شما با محبت و احسان بيشتر ميتوانيد محبت آنان را به خودجلب كنيد; قرآن كريم در اينباره ميفرمايد: و پروردگارت حكم كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي كنيد. اگر يكي از آن دو يا هر دو به سن پيري رسيدند (و موجب رنج و زحمت شما شدند) به آنها اوف (كوچكترين كلمة ناراحت كننده.) نگو و كمترين اذيتي به آنها نرسان و با احترام با آنان سخن بگو. هميشه بالهاي رحمتت را با تواضع و فروتني براي آنها بگشا و بگو پروردگارا! چنانكه پدر و مادر مرا از كودكي به مهرباني پروردند، تو در حق آنها رحمت و مهرباني فرما.(جهت اطلاع بيشتر رجوع كنيد به: تفسير آيات مذكور از تفاسير معتبر مانند تفسير الميزان علامة طباطبايي و تفسير نمونه، مكارم شيرازي و...)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.